Festivalul Naţional de Teatru „Tanţa şi Costel”, ediţia a IV-a – Deschiderea oficială

„Omul care a văzut moartea” de Victor Eftimiu, în regia lui Radu Vătafu

 

Deschiderea oficială a Festivalului Naţional de Teatru "Tanţa şi Costel", ajuns la ediţia cu numărul patru, a avut loc vineri, 25 septembrie, pe scena Cercului Militar Medgidia, unde, în cuvântul de întâmpinare, comandantul garnizoanei Medgidia, colonelul Gheorghe Rotariu, şi-a exprimat convingerea că trupele de teatru care au răspuns invitaţiei de anul acesta vor încânta sufletele spectatorilor cu măiestria lor artistică, la care se adaugă imaginaţia regizorilor, exprimându-şi în acelaşi timp speranţa că cele trei zile de festival vor aduce un plus de valoare şi de culoare în viaţa locuitorilor din Medgidia.

Trupa de teatru "Dan Alexandrescu" a Cercului Militar Roman a fost prima care a urcat pe scenă, cu piesa "Omul care a văzut moartea" de Victor Eftimiu.

Atât de actuală, piesa "Omul care a vazut moartea" i-a captivat pe spectatori încă de la început, când Alexandru Filimon (Radu Vătafu) simte că îşi poate schimba destinul, visând să ajungă primar chiar cu preţul salvării unui om. Un spectacol tragi-comic, care scoate în evidenţă dorinţa de putere şi înavuţire. Comicul de situaţie, care pare că se iveşte din când în când, trece pe planul doi, lăsând loc încurcăturilor premeditate şi excelent ţesute în planul acţiunii. Diferenţa dintre aparenţă şi esenţă atrage atenţia prin maniera surprinzătoare în care se conturează, atunci când spectatorul crede că a descifrat misterul psihologic al personajelor.

Radu Vătafu, jurist de profesie, semnează şi regia acestui spectacol, jucat cu pasiune nestăvilită şi umor inteligent, un spectacol ce conţine dialoguri vii şi poante spumoase, exclamaţii subtile, cu subînţeles. "«Omul care a văzut moartea» – o comedie mereu de actualitate, care, de cele mai multe ori, nu este pe placul autorităţilor locale – ne-a mărturisit regizorul. Este un spectacol unde oamenii se recunosc, iar prin adaptarea şi actualizarea textului am încercat să aruncăm şi nişte «săgetuţe locale»."

Decizia lui papa de a candida la primărie pare a fi în mâinile cetăţenilor, însă, în realitate, ei nu există, fiind simple ecouri ale ambiţiei lui Filimon. Liliacul de la fereastră simbolizează o inocenţă apusă demult. Pe un perete, un ceas cu pendulă anunţă un timp al adevărului – momentul când în tihna provincialei familii se strecoară un element neaşteptat, care tulbură liniştea ce părea de neclintit.

Noi intrigi apar mereu pentru a răsturna revelaţiile anterioare. Personajul central, jucat cu atâta măiestrie de preotul Alexandru Lezeu, este când confuz şi disperat, când elocvent şi abil, reuşind să demaşte subterfugiile celorlalţi. "Toate personajele pe care le joc au un loc deosebit în inima mea. Pe fiecare îl pregătesc, îl gândesc, îl conturez şi încerc să îl joc aşa cum pot mai bine. În cazul de faţă, pseudo-vagabondul este un personaj inteligent, un personaj-cheie care controlează toată acţiunea piesei. Nepotul de la Fălticeni, prin rolul său meschin, este cel care pune cireaşa pe tort şi care îl ajută pe domnul Filimon să-şi îndeplinească ţelul, să ajungă primar."

"Oameni moderni" de Aura Buzdugan, interpretată de trupa "ProActoria" a Teatrului Popular Mediaş, a fost a doua piesă propusă de organizatorii festivalului.

Trebuie amintit încă de la început că scenariul acestei piese s-a clasat pe locul trei la un concurs naţional de scenarii. "Eu l-am considerat ca fiind un scenariu foarte bun şi de aceea am hotărât să-l pun în scenă – ne-a declarat  regizorul Marinela Bârză. Din câte ştiu, este o piesă nejucată, şi cred că suntem singurii care am pus-o în scenă, iar eu am ales-o deoarece consider că este de mare actualitate.”

Jucată vineri, 25 septembrie, în premieră, pe scena Cercului Militar din Medgidia, piesa "Oameni moderni" este o comedie spumoasă în care o familie, pur românească, ce vine cu povara moştenirii unor mentalităţi şi obiceiuri din perioada comunismului, ajunge în prezent cu credite ipotecare la bănci şi mari probleme pe toate planurile. Personajul central al piesei este tatăl, care ar trebui să fie capul familiei, dar nu prea are autoritate. Cum era şi de aşteptat, adevăratul conducător al căminului este Clara, soţia acestuia, care pare că reuşeşte să-şi păstreze luciditatea în vâltoarea evenimentelor. Celelalte personaje au fiecare un grad de nebunie, de inconştienţă, care se răsfrânge asupra acţiunilor lor. Familia are doi copii. Băiatul, un tânăr inocent, ce locuieşte cu prietena în casa părinţilor lui,  visează să ajungă sportiv de performanţă, iar acest vis frumos îi ţine mintea ocupată, făcându-l să devină orb la tot ce se întâmplă în jurul său. Fata, o soţie modernă, care rămâne însărcinată, dar nu-şi mai iubeşte soţul şi încearcă să reînnoade o legătură mai veche cu un fost prieten, proaspăt întors din Italia.

Minciuna este cea care pare să păstreze echilibrul fragil al familiei, dar până la urmă adevărul este cel care îi eliberează pe toţi de această povară.

Tot în prima seară a festivalului mai era programată şi piesa "Încurcă-lume" de A. Herz, dar din motive pur obiective actorii Teatrului Municipal Focşani nu au putut fi prezenţi.

Aşteptăm cu nerăbdare cea de-a doua zi, când sunt programate trei piese: "Fluturi, fluturi" de Aldo Nicolaj, "Gunoierul" de Mimi Brănescu, "Câmpul de luptă pentru oameni şi pământ" după Matei Vişniec.

Împarte cu prietenii tăi:

Ultimele articole

Ultima patrula
Ultima patrulă
Publicat pe: 25-06-2019
Afişări: 411

Ziua Eroilor
Publicat pe: 06-06-2019
Afişări: 287

24 Ianuarie 1859 - Unirea Principatelor Române
Publicat pe: 23-01-2019
Afişări: 585

25 Octombrie, Ziua Armatei României
Publicat pe: 24-10-2018
Afişări: 706

Jurnalul Atelierelor de creaţie literar-artistică, Breaza
Publicat pe: 13-03-2018
Afişări: 963

Artiştii militari s-au reunit la Breaza
Publicat pe: 09-03-2018
Afişări: 977

Citeşte şi:

Comentarii