ARTIZANII PERFORMANȚEI

Căpitan Narcis RĂDUCU
Publicat pe 28.04.2021

Mădălina MORTU

Ce reprezintă o instituție de învățământ fără elevi, studenți, cursanți sau, mai ales, fără cadre didactice - aceste călăuze prin labirintul de cunoștințe, care așteaptă să fie descoperite? Poate doar spații lipsite de viață, învăluite în ecoul din ce în ce mai stins al pașilor cunoașterii ce se îndepărtează. Profesorii, aflați în epicentrul fenomenului educațional, sunt cei care aleg să alunge întunericul din „Peștera lui Platon”,  luminând de la catedră mințile dornice de cunoaștere și arătându-le calea către o variantă îmbunătățită a sinelui.

La Centrul Secundar de Învățare a Limbilor Străine din București am avut bucuria și plăcerea de a interacționa cu un colectiv unit de profesori dedicați meseriei nobile pe care și-au ales-o, fapt demonstrat atât de dăruirea nemărginită cu care predau, cât și de interesul acordat îmbunătățirii profesionale proprii, reflectată în execuția desăvârșită a actului didactic. Și chiar dacă tumultul evenimentelor care ne-a schimbat viețile din martie 2020, obligându-ne să ne reinventăm și să ne redimensionăm activitățile, a adus asupra tuturor o ușoară umbră de tristețe, în cadrul acestei instituții am regăsit o oază motivantă de speranță că lucrurile par a se îndrepta spre normalitatea pe care ne-o dorim, animată de profesorii zâmbitori și plini de energie pe care i-am întâlnit.

Mădălina Mortu este încadrată ca profesor de aproximativ 16 ani în acest centru și mi-a spus că avantajele lucrului cu adulții sunt că majoritatea cursanților au un obiectiv inițial bine stabilit și sunt motivați să îl îndeplinească, manifestând, astfel, o dorință mare de a învăța. „Încă din copilărie mi-am dorit să ajung să lucrez în învățământ, iar  limba engleză  am ales-o datorită profesorului. Deși am început să studiez această materie mai târziu, în clasa a VI-a, m-a atras ca un magnet. Era ceva nou pentru mine și am îmbrățișat-o foarte ușor. Lucrurile au continuat în aceeași notă și pe timpul liceului, iar mai apoi la facultate. Acum, privind în urmă și punând în balanță toate posibilitățile, nu m-aș vedea făcând altceva. Mai ușor este de lucrat cu grupele cu un nivel mai mare, chiar dacă trebuie să ai o pregătire mai intensă ca profesor, care impune o durată mai lungă în care trebuie să îți aranjezi materialele didactice pe care să le folosești la clasă. La grupele de nivel mic (familiarizare sau preintermediar), când vezi că tu pui piesă lângă piesă, urmărind ulterior evoluția lor, cum își îmbunătățesc cunoștințele de limba engleză, satisfacția profesională este pe măsură”.

Corina Strat activează ca profesor în Centrul Secundar de Învățare a Limbilor Străine din anul 2005. „În facultate m-am axat mai mult pe traduceri și translație, și nu mă vedeam să fac profesorat. Dar cum în acea perioadă nu prea se căutau translatori fără experiență, am acceptat provocarea de a veni și de a  lucra în centru. Cred că fiecare dintre noi, profesorii centrului, ne-am format un stil propriu de a preda. Mie îmi place mult să fac activități pe partea de ascultat (listening), deoarece consider că sunt mai antrenante, pot să folosesc și materiale audio-video, iar acestea le stârnesc cursanților un interes mai mare. Mulți dintre cei care vin în centru cu un vocabular bogat ne spun că l-au acumulat în timp, uitându-se la filme. Pe partea de vorbit (speaking), încerc să le transmit că sunt aici pentru a învăța, îi încurajez să fie destinși, să nu se streseze dacă nu pronunță corect un anumit cuvânt, pentru că lucrurile se pot corecta și, până la urmă, pronunția perfectă aparține doar celor nativi”.

Tot din anul 2005 este profesor de limba engleză al centrului și Daniela Ristea. Încă din școala generală a avut o admirație deosebită pentru profesoara de limba română, care îi era, totodată, și dirigintă. Ulterior, s-a atașat sufletește de limbile străine și de atunci parcursul său profesional a urmat un curs firesc.

Discutând despre actul educativ și ceea ce presupune predarea pe diferite niveluri, Daniela Ristea mi-a spus că la grupele de familiarizare, profesorul este cel care are rolul principal. Astfel, imperativitatea ca activitatea didactică să fie condusă prioritar de cadrul didactic derivă din nivelul scăzut de cunoștințe lingvistice al cursanților, aceștia necesitând din partea profesorului mai multe explicații. La grupele de nivel intermediar  există posibilitatea de a utiliza mai multe activități, care să îi permită să aducă în centrul atenției cursantul, astfel încât să-i dezvolte abilitățile de a comunica cu lejeritate în limba engleză, prin metode moderne de predare.

Întotdeauna mi-am propus să intru la clasă cu zâmbetul pe buze, în pofida situațiilor mai puțin plăcute pe care le întâmpinăm cu toții la serviciu. O marcă proprie a stilului meu de predare este aceea că, indiferent de circumstanțe, încerc să aduc un plus de energie pozitivă și să inserez, din când în când, mici momente de relaxare, în care cursanții să  se poată detașa de rigurozitățile mediului militar, oferindu-le posibilitatea de a fi creativi. Totodată, le reamintesc tuturor că indiferent de gradul pe care îl au și de funcția pe care o ocupă, sunt cu toții cursanți, de aceea folosim în timpul orelor nickname-uri ce au rolul de a înlătura anumite bariere de comunicare, impuse de ierarhia militară. Am convingerea că, în general, oamenii sunt mai eficienți și mai productivi dimineața, și de aceea, pentru această perioadă din zi îmi planific activitățile care solicită mai mult atenția și concentrarea cursantului (de exemplu, predarea elementelor de gramatică). La ultimele ore de curs, atunci când se mai acumulează oboseala, optez pentru activități mai degajate, astfel încât să pot menține o atmosferă plăcută la clasă. De asemenea, spre sfârșitul săptămânii, când starea  de oboseală - datorată unui efort intelectual intens - se accentuează, îmi planific la clasă diverse jocuri interactive.Temele pe care noi, cadrele didactice, le atribuim cursanților sunt gândite  să fixeze ceea ce s-a predat în timpul zilei respective. Personal, în ceea ce privește cantitatea temelor pentru acasă aleg o cale de mijloc, pentru că ceea ce este mult strică, iar ceea ce este puțin nu ajunge.

Am o satisfacție extraordinară atunci când aflu că militarii pe care îi pregătesc la limba engleză obțin rezultate foarte bune la testările la care participă (evaluări în vederea încadrării anumitor posturi în teatrele de operații sau în comandamentele NATO, cât  și evaluări  susținute pentru a atinge nivelul de competențe lingvistice aferent ocupării anumitor funcții din Forțele Terestre). Consider că, pe lângă instruirea militară, cunoașterea unei limbi străine, în special a limbii engleze, este esențială pentru cadrele militare, atât pentru a participa eficient la diferite activități profesionale, cât și pentru a dezvolta o carieră militară de succes.

Pe lângă activitatea de predare-învățare, iau parte la diverse activități extracurriculare, la solicitarea eșaloanelor superioare, astfel: particip la activități ale grupurilor de lucru din domeniul limbilor străine, colaborez la elaborarea documentelor de organizare și planificare a cursurilor de limba engleză (bazându-mă pe experiența acumulată în cadrul Secției Învățământ/Statul Major al Forțelor Terestre, când am îndeplinit funcția de coordonator centre de limbi străine), particip în comisii de evaluare a personalului militar ce urmează a fi dislocat în teatrele de operații. Totodată, aș dori să menționez participarea în cadrul comisiilor de angajare, în vederea încadrării anumitor funcții de personal civil contractual, atât în cadrul Statului Major al Forțelor Terestre, cât și în cadrul Diviziei Multinaționale de Sud-Est, unde am făcut echipă cu colega mea, Corina Strat”.

Nataniel Cornelius Trandafir și-a început activitatea de predare în centru în luna august a anului 2006, dar contactul cu mediul militar l-a luat în anul 2003, la Școala de Aplicație pentru Logistică „General Constantin Zaharia”, unde a lucrat, de asemenea, ca profesor de limba engleză. Între anii 2007 - 2010 a ocupat funcția de șef centru, iar apoi, temporar, o poziție de management la Secția Învățământ din cadrul Statului Major al Forțelor Terestre, având responsabilitatea de a coordona activitatea centrelor de pregătire lingvistică aparținând Forțelor Terestre, până în 2015, când s-a întors ca profesor în centru.

În momentul de față coordonez o grupă de cursanți care parcurge un modul online de nivel intermediar – postintermediar, cursul desfășurându-se asincron, aceasta însemnând că nu interacționăm în timp real  cu participanții la pregătirea lingvistică.Totodată, sunt implicat, împreună cu alte trei colege, în pregătirea materialelor și a documentației necesare pentru susținerea lecțiilor și a prezentării lucrării metodico-științifice, în vederea susținerii inspecției speciale pentru obținerea gradului didactic I, un examen de maturitate profesională, susținut în fața unei comisii alcătuite din două cadre universitare și un inspector de specialitate. Din perspectiva evoluției mele profesionale, pot spune că, asemenea colegilor din centru, interesul și implicarea în dezvoltarea competențelor de specialitate necesare desfășurării activității în mod eficient sunt reflectate de memoriul de activitate care cuprinde o gamă extrem de vastă de cursuri de pregătire și specializare, desfășurate atât la nivelul Ministerului Apărării Naționale, cât și în afara acestuia.

Bineînțeles că parcursul meu profesional nu este alcătuit doar din cursurile de specialitate la care am participat, acesta cuprinzând, pe lângă activitatea de la clasă, participarea în diverse grupuri de lucru, precum și organizarea și desfășurarea unor programe didactice, dintre care, din punctul meu de vedere, se evidențiază cursul de limba română desfășurat în anul 2017, în urma aprobării șefului Statului Major al Forțelor Terestre, cu personalul străin din cadrul Unității de Integrare a Forțelor NATO (NFIU) din România, care mi-a oferit posibilitatea de a utiliza stilul meu experimental, adaptativ și reflectiv de predare, pentru a promova limba, obiceiurile și tradițiile noastre”.     

În cadrul Centrului Secundar de Învățare a Limbilor Stăine am întâlnit un colectiv didactic profesionist, cu o pregătire și experienţă bogată în predarea noţiunilor lingvistice, selectarea, structurarea și utilizarea conţinuturilor educaționale, precum şi a strategiilor  didactice adaptate particularităţilor specifice formării continue a adulţilor. Totodată, este un colectiv altruist, deoarece pregătirea și experiența puse în folosul instituției în care activează sunt utilizate și atunci când oferă sprijin educațional altor centre, cum a fost cazul în anul 2015, când a desfășurat activități de predare-învățare în centrul de limbi străine din subordinea Universității Naționale de Apărare „Carol I”, preluând o parte din sarcinile care supraîncărcau cadrele didactice de care centrul respectiv dispunea în perioada menționată. Și, nu în cele din urmă, un corp profesoral care îmbină fascinant particularitățile abordărilor metodice diverse ale cadrelor didactice, pentru a acționa unitar în vederea îndeplinirii obiectivelor educaționale stabilite prin politicile de pregătire lingvistică din Ministerul Apărării Naționale, a cărui poveste va continua...

Împarte cu prietenii tăi:

Ultimele articole

Mădălina MORTU
ARTIZANII PERFORMANȚEI
Publicat pe: 28.04.2021
Afişări: 181

Premii pentru cantemiriști
Publicat pe: 26.03.2021
Afişări: 165

Omul sfinţeşte locul
Publicat pe: 03.03.2021
Afişări: 628
Elev fruntaș Raluca Diaconescu
Educația online (2)
Publicat pe: 04.12.2020
Afişări: 453
Elev Stefan-Alexandru Dediu
Educația online (1)
Publicat pe: 24.11.2020
Afişări: 604
Elev Elena-Andreea Aoanei
Adaptare la noua realitate – învățământul online
Publicat pe: 20.11.2020
Afişări: 329

Citeşte şi:

Publicat pe 03.03.2021
Odată cu aderarea României la Alianţa Nord-Atlantică (NATO) s-a constatat faptul că există o nevoie crescută de cunoaştere a limbii engleze de către...
Publicat pe 26.03.2021
An de an, elevii cantemiriști cu o sensibilitate estetică și creativă aparte își valorifică talentul, originalitatea și își depășesc limitele în...

Comentarii